5 популярни техники за бизнес анализ
Съвременният бизнес е по-комплексен откогато и да било. А това прави наличието на качествени бизнес анализатори още по-важно. Курсът за напреднали IT Business Analysis Advanced - септември 2024 ще ти даде именно такава подготовка.
Днес, по повод обучението, ще ти представя някои от най-популярните техники за бизнес анализ, а по време на самия курс и ти ще усвоиш водещите сред тях. Преди това обаче нека видим какви знания и умения ще получиш по време на занятията.
Какво те очаква в курса за напреднали?
В рамките на обучението ще се запознаеш с Цветина Кирева – бизнес анализатор с над 12 години опит в IT сектора. С нейна помощ ще започнеш да прилагаш различни advanced техники и методи за бизнес анализ.
В курса ще разгледаш различни реални ситуации от сферата на бизнес анализа и ще се научиш как да анализираш различните казуси. Освен това, ще научиш как да идентифицираш проблеми и да предлагаш решения за тях.
Ако искаш да разшириш уменията си и да постигаш все по-големи професионални успехи, курсът е точно за теб. А ето и някои от най-популярните техники, на които вероятно ще разчиташ в работата си.
1. SWOT Анализ
Зад абревиатурата стоят следните аспекти на анализа, спрямо които се дефинират:
- Strengths – силните страни на бизнеса или конкретния проект;
- Weaknesses – слабите страни, в сравнение с преки конкуренти и конкуриращи се проекти;
- Opportunities – възможностите, от които бизнесът може да се възползва в средата си;
- Threats – елементи от бизнес средата, които са заплаха за компанията или конкретния проект.
На пръв поглед проста, това е една от най-гъвкавите техники за бизнес анализ. Тя изисква задълбочаване и детайлното познаване както на бизнеса, така и на конкурентите. Резултатите помагат на хората, от които зависят решенията, да ги взимат по-информирано.
2. Gap анализ
Този анализ сравнява начина, по който желаем да се представя един бизнес, с фактическото му представяне. При него се взима предвид къде се намира бизнесът и къде искаме да бъде, като се търсят основните причини за разминаването.
Целта е да се начертае екшън план от стъпки и дейности, с чиято помощ, ножицата да се затвори, а текущото и желаното бъдещо състояние на бизнеса да се приближат. Чрез този анализ може да разберем защо не успяваме да постигнем дадени цели.
В този смисъл, gap анализът може да се приложи към пазарното представяне на компанията, към стратегическото ѝ развитие, към разликите между фактическите и целевите печалби и дори към уменията на служителите.
3. MOST анализ
Тази рамка за бизнес анализ може да ти е от полза, когато искаш да разбереш възможностите и целите на компанията. Зад абревиатурата стоят:
- Mission – като се има предвид мисията на компанията;
- Objectives – какви са основните цели, които бизнесът иска да осъществи, за да реализира мисията си;
- Strategies – какви начини са достъпни на компанията, за да постигне целите си;
- Tactics – какви конкретни дейности ще осъществи, за да реализира заложените стратегии.
За да може тези елементи да бъдат по-добре разбрани както самостоятелно, така и в цялост, бизнес анализаторът трябва да осъществи детайлен вътрешен анализ на целите на бизнеса и начините им за постигане.
4. Mind mapping
Мисловната карта (mind map) предлага визуален подход към бизнес анализа. Анализаторите си служат с подобни инструменти, за да документират и споделят информация, идеи и мисли.
Като визуална рамка, мисловната карта включва текст, изображения и цветове, за да разкрива сложни връзки между различните елементи. В контекста на бизнес анализа, мисловната карта спомага достигането до, а и обясняването на комплексни идеи, за откриване на неподозирани връзки и за разглеждане на проблемите от различни ъгли.
В общия случай, при процеса по mind mapping, организацията или неин конкретен проблем се поставят в центъра на визуализацията. По време на курса, лекторът ще те запознае с това как се изгражда мисловна карта и връзките в нея слой по слой.
5. BPM (Business Process Modeling)
Моделирането на бизнес процесите е една от най-важните техники за бизнес анализ, тъй като позволява отделното им разглеждане, анализиране, последователност при изпълнението и подобрение. В някои случаи спомага и за откриване на възможности за автоматизация на тези процеси.
Това прави техниката особено предпочитана в IT сектора, тъй като демонстрира процесите стъпка по стъпка и как се изпълняват. А осъществяването на моделирането изисква:
- Стратегическо планиране;
- Анализ на бизнес модела;
- Създаване и описание на процесите;
- Техническа оценка.
Това е само върхът на айсберга, когато става дума за техники за бизнес анализ и тяхното приложение. Предстоящото обучение ще те запознае с и ще ти помогне да овладееш ключови техники, така че да надградиш способностите си.
Курсът е подходящ за теб, ако вече имаш опит като бизнес анализатор и искаш да надградиш с техники и методи за напреднали. В допълнение, ще ти е от полза, ако се занимаваш с управление на проекти, софтуерна разработка или свързана дисциплина и искаш да задълбочиш разбирането си за ролята на бизнес анализатора.
Записването за IT Business Analysis Advanced - септември 2024 е отворено и те очакваме!